dimecres, 16 de març de 2016

L'ESCOLA QUE ENS IMPORTA, ÀGORA MERCAT IMPORTA

L’àgora al Mercat imPorta del 13 de febrer de 2016 amb el títol “ L’ESCOLA QUE ENS IMPORTA” es va centrar en el tema de l’educació des de perspectives diferents amb l’objectiu de donar una visió global de la problemàtica educativa  dins i fora de l’escola als nostres barris.




L'assistència va oscil·lar entre 25 i 35 persones però gràcies al sistema de megafonia l’àgora es va poder seguir per tot el mercat.

La taula estava formada per:
  • Dos representants de la Marea Groga 9 barris
  • Dos membres de la Taula per l’educació de Roquetes
  • Roser Solà i Rafa Juncadella de la Xarxa d’intercanvi del  coneixement de 9 barris
  • Un membre d'Escoles en lluita  i de l’associació de veïns de Porta dels anys 70


Aquest va fer la presentació de l’acte i va exposar el tema de l’Escola Pública des d’una perspectiva històrica

Va plantejar l’Escola Pública actual com a resultat de les lluites dels barris  per aconseguir escoles i instituts públics i les experiències d’escoles privades actives i cooperatives que amb el temps van passar a la xarxa pública.

A través de l’experiència de la lluita dels veïns, pares i mestres del barri de Porta per aconseguir l’escola Soller (avui Palma de Mallorca) i d’altres lluites (contra les permanències, lluites de barris per aconseguir escoles, procés de pas de la privada a la pública) es van configurar els objectius de l’Escola Pública:

  • Gratuïtat total.
  •  Ensenyament de qualitat (amb menys alumnes per classe, professorat de suport etc.) 
  • Participació real de tota la comunitat educativa en la gestió dels centres.
  • Escoles arrelades en la realitat dels barris amb continguts lligats al món dels alumnes
  • Escoles que treballen els valors de justícia igualtat, solidaritat...
  • Va acabar afirmant que l’ actual política de retallades i l’aplicació de lleis com la LEC i la LOMCE estan posant en perill la consecució d’aquests objectius.



A continuació es va presentar la Marea Groga de 9 barris. Després d’explicar els seus origens i composició van exposar els principals problemes que actualment afecten a nou barris en el tema d’educació:
  • Manca de places de secundària al districte. Proposta de creació de nous centres de secundària en un període de quatre anys, quan el problema és molt més greu
  • Escoles Bressol: La crisi i la manca de subvencions crea la falsa sensació de que sobren places ja que els pares no porten els seus fills a l’escola fins l’edat obligatòria. Això aboca al tancament de grups i a la pujada de ràtios amb la pèrdua de qualitat que això comporta.
  • L’augment de ràtios a l’educació primària baixa la qualitat i es perd l’atenció a nens amb dificultats
  • Preocupació per la renovació pedagògica
  • També es va plantejar el problema que representa l’actual tendència a la privatització de la Formació Professional.


Els membres de la Taula per l’Educació de Roquetes van presentar la seva feina de recollir i actuar sobre la problemàtica de l’educació en un sentit ampli tant des dels centres educatius com des dels Serveis Socials, Centres culturals i entitats.
Van centrar la seva actuació  en:


  •  Assistència a l’escola.
  •  Promoure el lleure educatiu.
  • Reforç escolar.
  • Accés al menjador escolar.
  • Treballar amb les famílies i les seves problemàtiques.


Van plantejar la necessitat d’involucrar les famílies i les AMPAs  i en aquests processos i en repensar el model educatiu.

Per la Xarxa d’Intercanvis de Coneixement de 9 Barris va intervenir Rafa Juncadella, històric mestre de les escoles d’adults de 9 Barris. Va presentar un model d’educació basat en l’intercanvi de coneixements entre les persones, partint de la idea de que tothom pot ensenyar i aprendre alhora; això dóna lloc a un ensenyament alternatiu al sistema oficial que es basa únicament en els interessos dels alumnes.


El debat, que va iniciar la Roser Solà, una altra històrica de l’ensenyament a 9 Barris, va obrir un gran ventall de temes i propostes  i va crear la necessitat de continuar tractant aquests temes a través d’alguna mena de plataforma o grup permanent  al barri.

Entre d’altres van sortir els següents 
  • Necessitat de dedicar una atenció especial als nens nouvinguts.
  •  Creació d’Escoles de Pares  als centres.
  • Demanda de gratuïtat real als centres per evitar la discriminació en aquests moments de crisi.
  • Treballar el tema de la salut relacionada amb l’escola.
  •  Demanda d’educació en el civisme i respecte a la natura i els animals
  • Crítica a l’educació privada i concertada com a escola elitista; els seus privilegis es basen en el cobrament de quotes i en la explotació dels professionals
  • Demanda d’atenció especial als fills de famílies amb precarietat (desnonaments, etc.)
  • Crítica a les pràctiques de FP com treball encobert sense salari.
  • Crítica als deures escolars.
  •  Demanda d’aprofitar la baixada de “ratios” per millorar l’atenció d’alumnes amb problemes.


La Regidora d’Educació del districte, Àngels Rabadà, va felicitar la iniciativa de l’Àgora i la seva manera de plantejar els temes i va demanar la implicació de tots en l’elaboració del Pla d
’acció de Districte i Municipal.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada